January 10, 2007

معلومات أكيدة: عن الألبوم وخلافه

Posted in مفيش ف الأغاني كدة ومش كدة at 6:08 pm by عمر مصطفى

باحمد ربنا انه بالعالم العربي فنان ثوري ومختلف ولاسع زي زياد الرحباني، اللي بيعلمنا في كل شغل جديد بيعمله إن المزيكا الحلوة مش توليفة من عند العطار، على قد ما هي حالة حقيقية طالعة من الروح والعقل سوا. باحمد ربنا لإنه لولا زياد ونوعيته النادرة من الفنانين، الموضوع كان هيبقى ملل قوي..

وسامحوني اني بدأت كلامي عن ألبوم لطيفة الجديد “معلومات أكيدة”، بالحديث عن زياد قبل لطيفة شخصياً، لطيفة على كل حال من أذكى مطربات جيلها، قدرت على مدار حوالي 20 سنة انها تكون موجودة ومتنوعة وعندها مفاجآت.

الألبوم ده باعتبره من أكبر مفاجآت لطيفة في مشوارها الفني؛ يمكن لإنه جو جديد نوعاً على صوتها وعلى ودان جمهورها، ويمكن لإن معظم أغانيه اشترك في صنعها واحد من أهم الموسيقيين وشعراء الأغنية العرب؛ زياد الرحباني.

11 تراك موجودين بالألبوم، 8 منهم يحملوا توقيع “زياد” في الألحان والكلمات أو أحدهما، منهم مقطوعة موسيقية من تأليفه اسمها (عطل وضرر) بدون غناء تؤكد إن زياد كان شريك أساسي في الألبوم مش مجرد ملحن أو شاعر اشترك من بعيد.

المفارقة إن محبي زياد الرحباني ممكن ميقبلوش صوت لطيفة مع ألحان زياد، خصوصاً مع مقارنات في غير محلها مع تجربة زياد وفيروز؛ وعلى الناحية الأخرى جمهور لطيفة ممكن برضه ميستوعبش الحالة بسهولة، مع كلمات وألحان غير مألوفة لودانه، أو بتدخلات زياد الساخرة في الألحان وأسلوب الغنا التلقائي بشكل يخض أحياناً!!

تقييمي الشخصي لهذا التعاون إيجابي بالأساس، حتى لو شعرت ببعض الغربة في هذا المزيج بين مدرستين في الغنا، فالتجربة جديدة ومحترمة وبها إضافة، وهو ده الموضوع.. الإضافة. وعلى أي حال لطيفة وشركتها المنتجة رشوا الملح في عين السوق بثلاث أغنيات من النوعية التقليدية، وهي أغاني جيدة ونحترم وضعها بالألبوم..

(معلومات أكيدة) و(معلومات مش أكيدة) هما الأغنيتين التوأم بالألبوم، نفس اللحن تقريباً مع كلام مختلف، اللحن من مقام الماجير الغربي مزين بتقاسيم الجاز على البيانو وتدخلات الساكس، أما الكلام فهو تنويعة على فكرة (اللقا والفراق) وما الأكيد وغير الأكيد في الحب، أما التناول فهو بسيط وتلقائي بامتياز:

(ترجع الصورة انا وياك، ما بافهم الشعور مش بايدي. مع إنو خلصنا أنا وياك، هيدي معلومات مش اكيدة)

(قاومت المبادئ والعادات حتى استقر مع حبيبي، قلت لي انتي غير البنات، انتي عنن كلن غريبة، حسسني اني انا بالذات بتحبني وحدي بها الحياة)

ثم يفاجئنا زياد بلحن شرقي جداً من مقام البياتي بأغنية (أمنلي بيت)، نسمع التخت الشرقي والكورس اللي داخل في مزاج الغنوة، حالة اشتياق كلاسيكية شرقية تبثها امرأة لرجل، لا يخرجها عن وقارها سوى تدخلات زياد الساخرة في الغناء.

حالة أخرى جديدة في أغنية (بنص الجو) التي تطرح فكرة التغيرات المفاجئة في العلاقة بين الرجل والمرأة، والضلمة التي تلفنا فجأة واحنا (بنص الجو)، اللحن بسييييط وثري ومباغت، والكلام حالة مدهشة.

أغنية (حياتي) ألحان عصام حسني وكلمات شريف تاج حصلت على أفضل أغنية بالألبوم حسب استطلاع لموقع لطيفة على الانترنت! الحالة سلو بالكلام واللحن (حياتي ابتدت باللحظة دية، وقبلك دنيتي كانت عادية، مكنتش حاسة بيها ولا باللي فيها، دلوقتي بقالي حد يخاف عليّ) ولا بأس!

(طفل صغير) تحمل توقيع الشاعر عبد الوهاب محمد مكتشف لطيفة ولحن الجميل مروان خوري، الأغنية حلوة قوي. الكلام تقيل وجديد واللحن بسيط ومناسب من مقام الكرد.

الكلام كتير عن الألبوم، لكن بتفضل التجربة الأساس، اسمعوا حالة مزيكا هتحبها ودانكم لوقت طويل.

 

 

تمت كتابة هذا المقال لصالح موقع مزيكا

 النسخة الانجليزية على موقع يللا بينا

16 Comments »

  1. Nour said,

    أنا هانزل الشريط دلوقتي و اسمعه
    بس هو أنا كان ليا ملحوظة ع الأغنية الوحيدة اللي سمعتها منه “بنص الجوّ”.. مش عارفة حسيت أن صوت لطيفة تقيل نوعا ما ع الأغنية.. يعني الأغنية خفيفة.. حسيت لو “سلمى” هي اللي كانت غنتها كنت صدقتها أكتر.. إيه رأيك؟

  2. tagreba said,

    موافق على كلامك، لكن انا مش حابب المقارنة هنا لإن كل شغل وليه ظروف، انا شايف ان لطيفة كسبت من التجربة حتى لو مكانتش باللياقة دي مع ألحان زياد، واحنا كسبنا ان سمعنا شغل جديد لزياد، كنا هنكسب ايه لو كانت عملت البوم عادي بشغل عادي مكرر، خللينا نشجع المواهب غير الشابة برضه

  3. سامية said,

    أخيرا لقيت شوية وقت وقررت اسمع بعض أغاني الألبوم. الحقيقة ما سمعتهمش كلهم. سمعت أغاني زياد بس -كبداية- ومشاعري كانت متضاربة. الألحان والتوزيعات رائعة (فيما عدا بنص الجو) اللي هو الطبيعي بتاع زياد.. ولكن بشكل عام أنا عندي مشكلة مع صوت لطيفة. صوتها فيه حاجة مستفزة مش قادرة أحط إيدي عليها، مع إني والله كنت داخلة بصدر رحب.. من حبي في زياد أولا، ومن رغبتي إني أكون موضوعية إلى حد ما ثانية. كمستمعة استمتعت جداً بالأغنيتين التوأم وغنوة “أمنلي بيت” لكن صوت لطيفة بالذات في الحتت العالية كان بيخرجني من المود “أحياناً”. زي ما انت قلت، أكيد لطيفة مستفيدة من الغنوة … وأنا مش مع الناس اللي بتقول انها قللت من قدر زياد.. ولكن ربما لم تضيف له شيء

    أقول قولي هذا وأدعو الله انه يسعدك يا عمر يا مصطفى ويعمر بيتك وينولك كل اللي في بالك يا رب عشان الراجل الجميل اللي اسمه سيمون شاهين اللي انت عرفتني عليه ده! من ساعتها مش عارفة اسمع غيره! ما تكتبلنا عنه حاجة ينوبك ثواب:))

  4. tagreba said,

    يعني انتي يا سامية بتدعيلي الدعوات الجامدة جداً دي كرامة لسيمون شاهين بس؟ بتجامليه فيّ يعني؟ جررررر طب مش هو عاجبني وباموت فيه؟ هاكتب عنه وهاشرده وهاخللي محدش يسمعه اكتر ما هم مش سامعينه، الحاجة الوحيدة اللي ممكن تنقذه من غضبي انك تدعيلي دعوة خالصة مخلصة بدون وسايط، اهو كدة بس هه🙂

  5. bashar said,

    انا بديت احب زياد شويه من بعد ما سمعت البوم لطيفه الجديد…اتوقع ان زياد راح يمشي اكثر بعد ما غنت لطيفه من اعماله خصوصاً ان هو عربياً مش معروف قد لطيفه لأن طبيعة عمله ورا الكواليس على عكس لطيفة.

  6. tagreba said,

    لو الكلام ده صح يبقى ده من سخريات القدر، ان لطيفة تمشي حال زياد! لكن أكيد الراجل مش محتاج تمشية حال من النوع ده، حاله بيتمشى لوحده في الغالب🙂

  7. سامية said,

    ” دعوة خالصة مخلصة بدون وسايط”
    هاهاهاهاهاهاها

    طيب شوفت بقى؟؟ أديني دعيتلك دعوة مكّلفة على القصيدة الجديدة من قبل ما أقرا ردك هنا.. أسحبها بقى دلوقتي؟
    :p

  8. blueflower said,

    مرحبا ..

    بالنسبة لالبوم لطيفة كنت بالاول مترددة اسمعه يمكن لاني ما بحب كل اغاني لطيفة بحب لها بس كم اغنية هيك…
    المهم بالاول ما بلعت برضو اغنية “بنص الجو” ويمكن برضو مزاجي ما كان رايق فبطلت اكمل الالبوم .

    اليوم جربت تاني وسمعت “معلومات اكيدة” و “معلومات مش اكيدة” وبصراحة اعتقد انو زياد عمل معروف كبير للطيفة لما خلاها تستعمل طبقة صوتية خفيفة غير “الطبقة الملعلعة” بتاعتها ..الاغنيتين حلوين بس ما بعرف طول ما كنت عم بسمعهم عم استحضر فيروز في بالي وعم قول يا سلااام لو فيروز تغنيهم هيبقوا حلوين اكتر من ما هم هلا :))

    وبس..

    وللامام يا عمرو عشان نسمع منك اشياء جديدة😉

  9. tagreba said,

    اشكرك بخصوص ملاحظة الطبقة (الملعلعة)، أظنه وصف مناسب جداً لصوت لطيفة🙂

  10. أنا said,

    الله ينور عليك يا شيخ
    ولو ان معلوماتي عن المزيكة مش اكيدة
    لكن تقدر تقول اني حد سماعي
    وكنت ناوي اكتب عن الألبوم ده اول ما سمعته
    ولغاية دلوقتي م عارف ازاي جاتلي الجرءة وفكرة في حاجة زي ديه
    بس كنت حاسس ان نفسي كل الناس تسمع الألبوم ده فعلاً
    وخصوصا اغنية (يالله ساعدني)، مش هبق كذاب وقولك اني قريت تدوينتك كلها
    لكن وعد هقراها حرف حرف ، واقولك رأي في أغنيه أغنية ومازوه مازوه
    مش اسمها كده برضه🙂

  11. Fadi said,

    AMAZING .. COOOOOOL .. ATTRACTIVE .. CD

  12. Za Italian said,

    God Bless U Latifa
    This is the best album ever to you
    Grand Ziad was Awoesom
    Great Team
    اي دخيل اللي خلئك يا لطيفة على هالالبوم
    و تسلم ايدين زياد

  13. احمد شمس said,

    فعلا الالبوم تحفة فنية رائعة بقلنا كتير جدااااااا ما سمعناش عن عمل رائع مثل هذا اعجبني الالبوم باكمله ومن اكثر الاغنيات التي اعجبتني هيا (دورت ايام الشي ) اكثر من رائعة رومانسية جدااااااااا ورائعة جداااااا وكذلك اغنية (نفذ عابكرة) البوم رائع جداااااااااا تحياتي للطيفة وتحيات كبيرة جداااااااا لذياد الرحباني وللوم كبير لشركة روتانا لانها لم تدعم الالبوم بشكل جيد كنت افضل انت يتولي انتاج الالبوم شكرة اخري غير روتانا نظرا لزحمة المطربين عندها لاكن في النهاية العمل الرائع بيفرض نفسه

  14. مجنونة لطيفه said,

    السلام عليكم
    بحيى الاخ اللى علق وقال ان لطيفه هتمشى زياد اكيد زياد فنان رائع وموسيقى عبقرى لكن محدود فى بلاد معينة مستمعيه مش كتير يمكن لان موسيقته وكلماته صعبة شوية على ناس كتير خاصة المصريين
    وبما ان لطيفه ليها جمهور كبير خاصة بمصر دة فرصة ان المصريين يتعرفوا على موسيقى زياد ويسمعوا المطربة اللى حبوها بشكل جديد وراقى بعيد عن اسفاف هذه الاييام الذى بدون تحيز لم تنجرف لطيفه فيه بل حاولت منذ باديتها ان تمشى على خط الفن الراقى الهادف ونجحت
    الالبوم حالة فنية خاصة جدا راقيه رائعه حالمة تاخدك بعيدات عن ارض الواقع الى سماء الحب والرقى
    لطيفه ابهرتنى وزياد اسعدنى واتمنى ان تتكرر التجربة كثيرا لاننا بحاجة الى مثل هذه المقطوعات الرقيقه لتبعدنا عن نشاز العصر

  15. برهوم said,

    شكراً كتير على طرح هالموضوع بصراحة الألبوم أكتر من رائع عنجد من زمان ما سمعت شيء بهالإتقان من الكلمات والألحان والتوزيع والأحلى صوت لطيفة وعبقرية زياد وبتمنى إنو ما يكون أخر تعاون بينهم

  16. رانيا said,

    أنا من المعجبين بالفنانة لطيفة منذ زمن، كما أنني أعشق كل ما هو رحباني. بالنسبة لي الألبوم جيد، لكن مزيج زياد مع صوت لطيفة لم يكن بذلك المزيج السحري. أعتقد أن لطيفة منذ وفاة عبد الوهاب محمد و هي تتخبط، وهذا أول ألبوم منذ قرابة 9 سنوات نستمع فيه إلى أغان جيدة. أكثر أغنية في الألبوم أعجبتني أغنية “طفل صغير”، استطاع مروان خوري بذكائه أن يصنع لحنا ملائما تماما لصوت لطيفة، الهادئ الهادئ الهادئ، لأن أعلى من ذلك ينتج كارثة! و خصوصا كلما تقدمت لطيفة بالسن. الأغاني الأخرى التي أعجبتني: “بنص الجو”، “نفد ع بكرة” (رائعة)، “أمنلي بيت”، و كذلك المعلومات الأكيدة و غير الأكيدة، لكن ربما لو كانت بصوت آخر كانت ستصلني أكثر. أما أسوأ أغنية “شفتو بعيني”، لا أدري ما المميز في هذه الأغنية حتى تصورها دون غيرها؟! و كذلك “حياتي” أختيرت أفضل أغنية في الألبوم؟؟!!! كذلك لي ملاحظة على مقطوعة “عطل و ضرر”، لماذا مكررة على وجهي الألبوم؟


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: